تاثیر زیبایی و دکوراسیون خانه و آشپزخانه در زندگی

ملزومات آشپزخانه‌ها فقط کارایی بهتری ندارند،تاثیر آشپزخانه در زیبایی خانه بلکه صیقلی‌تر نیز شده‌اند و عناصر زیبایی‌شناسانه زیادی به آن‌ها اضافه شده‌اند، به گونه‌ای که فقط نگاه کردن به آن‌ها نیز لذت‌بخش است.

تاثیر آشپزخانه در زیبایی خانه

اولین چیزی که در مورد آشپزخانه مورد توجه قرار می گیرد است که اساساً آشپزخانه در کجای خانه واقع شده است. در مفاهیم فنگ شویی  نباید آشپزخانه در شمال، شمال شرق، یا شمال غرب خانه باشد. زیرا بنابر افسانه های باستانی این بخش آب با طبیعت آتشین پخت و پز در تضاد کامل است. شاید همیشه آنقدر قدرت انتخاب نداشته باشیم که جای هر یک از اتاق های خانه را انتخاب کنیم، اما اگر در حال ساخت خانه ای جدید هستید و یا قصد بازسازی خانه قدیمی خود را دارید، بهترین حالت آن است که آشپزخانه را در قسمت انتهایی خانه خود قرار بدهید. به این معنا که اگر یک خط فرضی در وسط خانه بکشیم آشپزخانه در قسمت انتهایی و به دور از خط فرضی مرکزی واقع شده باشد.بهتر است زمانی که فرد وارد خانه می شود یک مرتبه آشپزخانه جلوی چشمش نباشد. این مسئله هم مهمانان و هم اعضای خانه را به پرخوری ترغیب می کند.اما اگر حق انتخاب ندارید و آشپزخانه در جلوی روی شما قرار گرفته، چند تکنیک وجود دارد که به واسطه آن می توانید توجه افراد را از آن منحرف کنید. از این فرصت برای به کار گیری خلاقیت بیشتر استفاده کنید، به عنوان مثال می توانید از پرده یا لووردراپه استفاه کنید. یک روش دیگر آن است که در طرف مخالف آشپزخانه یک وسیله دکوری جذاب بگذارید تا حواس کسی که وارد خانه می شود به آن جلب شود.

 

 

محل قرار گرفتن آشپزخانه در خانه روی زندگی افراد خانواده تأثیر دارد.

اگر آشپزخانه در بیرون از در ورودی و در راهرو باشد احتمالاً ساکنین بیرون از خانه غذا می خورند. اگر به وضوح از راهرو دیده شود یا در واقع هنگام ورود به خانه یک راست وارد آشپزخانه می شوید بنابر این هنگام رسیدن به خانه بر روی غذا متمرکز می شوید.

 

 

  • رنگ در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه است که فعالیت‌های بسیاری در آن انجام می‌شود. بنابراین، با اطمینان خاطر می‌توانید از رنگ‌های روشن و درخشان که احساس انرژی را با خود به همراه می‌آورند، در آن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند نیستید که از چندرنگ بر روی هر یک از دیوارها بهره ببرید، تنها یک رنگ را به کار برید. بااین‌همه، استفاده از چندرنگ، آنجا که تقابل‌هایی میان رنگ‌ها پدید آید، می‌تواند منظره آشپزخانه را مدرن کند.

 

 

  • جلوه‌های رنگین

رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد و سبز، حس زنده‌بودن و شکوه را برای این آشپزخانه به ارمغان آورده‌اند. این حس حاصل تقابل رنگ‌های دیوارها و وسایل است. هرگاه احساس کنید که نیاز به روحی جدید در آشپزخانه دارید، به‌آسانی می‌توانید برخی از خرده وسایل را عوض کنید و به‌جای آن‌ها جایگزین‌هایی بارنگ جدید تهیه کنید.

 

 

  • رنگ‌آمیزی

برخی از شما ممکن است به طرح‌های چهارخانه یا راه‌راه بر روی دیوارهای آشپزخانه علاقه داشته باشید. گهگاه می‌توان چنین طرح‌هایی را از میان کاغذهای دیواری یافت. اما اگر طرح دلخواه خود را نیافتید، ناامید نشوید. خودتان دست‌به‌کار شوید و الگوی موردنظر را پدیدآورید.

▪ نخست کل دیوارها را به رنگ سفید یا کرم بسیار روشن درآورید. دقت کنید که زیرسازی رنگ‌ها به‌درستی صورت گیرد و سطح دیوار صاف و یکدست باشد. سپس، نوارهای باریکی از کاغذ تهیه کنید و درون آن‌ها را با تیغ ببرید.
▪ این نوارها را بر روی دیوارها قرار دهید و درونشان را رنگ‌آمیزی کنید. مثلاً اگر زمینه اصلی کرم‌رنگ است، می‌توانید برای نوارها از رنگ سفید استفاده کنید.
▪ پس‌ازاین‌که رنگ خشک شد، نوارها را به‌صورت افقی قرار دهید تا خطوط افقی را نیز بر روی دیوار پدیدآورید. برای این‌که خطوط صاف و موازی باشند، دقت بسیاری لازم است. برای این منظور، می‌توانید مثلاً برای کشیدن خطوط عمودی، بالا و پایین دیوار را به فاصله‌های ۱۰ سانتی‌متری علامت‌گذاری کنید تا بتوانید نوارها را دقیقاً موازی هم قرار دهید.

 

 

  • سادگی و پاکی

اگر سراسر آشپزخانه سفید باشد، احساس خواهید کرد که در بیمارستان هستید. ازاین‌رو، برای جلوگیری از سادگی بیش‌ازحد، رنگ‌هایی را نیز به طرح خود بیفزایید.

 

 

  • کف درخشان

تهیه کف‌پوشی جدید برای آشپزخانه می‌تواند هزینه‌بر باشد. ازاین‌رو خودتان می‌توانید بارنگ و سپس براق کردن کفپوش، جلوهای نو پدیدآورید. تقابل این دورنگ در تصویر بسیار دل‌نشین است. پس از خشک شدن رنگ، پوششی برای براق کردن بر روی کفپوش استفاده‌شده است.

 

 

  • آبی آشپزخانه

بارنگ‌ها و شیوه‌ها و طرح‌های مختلف رنگ‌آمیزی، جذابیت را برای آشپزخانه خود به ارمغان آورید. یکی از رنگ‌های جذاب در آشپزخانه، رنگ آبی است. کاشی‌های آبی نیز می‌توانند همین جلوه را پدیدآورند. اگر درزمینهٔ اصلی رنگ دیوارها یا کاشی‌ها، طرح‌ها و خطوطی نیز دیده شود، بر جذابیت فضا افزوده می‌شود. ازاین‌رو، سعی کنید طرحی را برگزینید که بافت آن نیز به دل‌نشین کردن فضا کمک کند.

 

 

  • صورتی زیبا

اگرچه در بسیاری از آشپزخانه‌ها «صورتی» رنگ متعارف و معمول نیست، اما استفاده از آن در زیبا کردن طرح می‌تواند بسیار سودمند باشد. این رنگ محیط را گرم و دوستانه می‌کند و باهم آیی آن با سفید و خاکستری جلوه آشپزخانه را امروزی می‌کند. البته صورتی را می‌توان با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به کاربرد که هر یک احساس و حال و هوایی متفاوت را پدید می‌آورند.

  • بوفه و کابینت

وجود بوفه‌های جادار مهم‌ترین نکته در تاثیر آشپزخانه در زیبایی خانه است ; یعنی جایی برای قرار دادن وسایل و مواد غذایی فاسد نشدنی. در بوفه‌ها و کابینت می‌توانید قوطی‌های کنسرو و خرده‌ریزه‌ای آشپزخانه را قرار دهید تا بدین ترتیب، محیط شلوغ و آشفته به نظر نرسد. به‌هرروی، مهم‌تر آن است که بتوانید هر وسیله‌ای را که بدان نیاز دارید، به‌سرعت پیدا کنید و از آن استفاده نمایید. روی قفسه‌ها و لبه کابینت نیز فضای مفیدی است که در صورت داشتن ایده، به‌خوبی می‌توان از آن استفاده کرد. از یک‌سو، می‌توانید برخی وسایل تزیینی یا گلدانی از گل را بر روی آن قرار دهید تا از این طریق جلوه آشپزخانه زیباتر شود.
از سوی دیگر، روی کابینت فضای مناسبی را برای قرار دادن برخی وسایل کاربردی که نمای مطلوبی نیز دارند، در اختیار می‌نهد. مثلاً، می‌توانید ما کروفر یا آبمیوه گیری خود را آنجا بگذارید. به‌هرتقدیر، استفاده از چنین فضاهایی در آشپزخانه از گذشته دور مرسوم بوده است، هرچند در سال‌های اخیر، جلوه آن مدرن‌تر و کاربرد آن سودمندتر شده است. به نظر میرسد که مناسب و جادار بودن بوفه‌ها و کابینت امروزه بیش از گذشته است، زیرا درآپارتمانهای شهری داشتن چنین فضاهایی برای هر آشپزخانه‌ای موهبتی به شمار می‌رود.

 

مطالب برگرفته شده از وبسایت مسکن کیان است

 

 

 

نورونورپردازی درزندگی بشر

نور و بشر

نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی ، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجداسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.

 

 

 

 

Light-In-Architecture

نور و بشر

نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی ، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجداسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.

نقش نور در زندگی بشر به عنوان عاملی موثر

نور و بشر

نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی ، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجداسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.

نقش نور در معماری

از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد.درهنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد.